Habarri
Zabawki w systemie edukacji Montessori
Zabawki w systemie edukacji Montessori

Kim była Maria Montessori?

Maria Montessori to włoska lekarka i pedagog, która stworzyła swoją filozofię i metodykę nauczania na początku XX wieku. Jej podejście do edukacji dzieci opiera się na poszanowaniu naturalnej ciekawości i potrzeb dziecka oraz wykorzystaniu naukowych badań dotyczących rozwoju dzieci. W swojej pracy wykorzystywała badania naukowe dotyczące rozwoju dziecka, w tym teorie Jean-Jacquesa Rousseau i Eduarda Seguina. Maria Montessori urodziła się 31 sierpnia 1870 roku w Chiaravalle, w pobliżu Ankony, we Włoszech. Była jednym z trójki dzieci Alessandro Montessori, urzędnika państwowego, i Renildy Stoppani, kobiety pochodzącej z zamożnej rodziny. Maria Montessori dorastała w tradycyjnym otoczeniu, gdzie kobiety były zwykle edukowane w kierunku wychowania dzieci i prowadzenia domu.

Pomimo tego, Maria Montessori postanowiła, że zostanie lekarzem, co było w tamtych czasach bardzo rzadkie dla kobiet. Ukończyła studia medyczne na Uniwersytecie w Rzymie w 1896 roku, stając się pierwszą kobietą w historii Włoch, która uzyskała dyplom lekarza. Wkrótce po tym zainteresowała się edukacją dzieci i zaczęła prowadzić badania nad nauką i rozwojem dzieci. Pracowała w szpitalach psychiatrycznych i zainteresowała się edukacją dzieci z zaburzeniami umysłowymi. Montessori zaczęła pracować z dziećmi, obserwując ich zachowanie i reakcje na różne sytuacje. W konsekwencji rozpoczęła pracę nad stworzeniem swojego systemu edukacji, który opierał się na obserwacji naturalnych potrzeb i zainteresowań dziecka.

Maria Montessori zakłada pierwszą szkołę

W 1907 roku Maria Montessori założyła swoją pierwszą szkołę w Rzymie. Nazwała ją "Casa dei Bambini", czyli "Dom Dziecka". Było to miejsce, gdzie dzieci z biednych rodzin mogły otrzymać edukację i opiekę. W swojej szkole Montessori testowała nowe metody nauczania, które skupiały się na poznawaniu świata przez dzieci w naturalny sposób. Zamiast tradycyjnych metod nauczania, zwróciła uwagę na potrzeby i zainteresowania dziecka oraz jego naturalne zdolności. Sukces szkoły doprowadził do założenia Association Montessori Internationale (AMI) w 1929 roku. Organizacja była odpowiedzialna za rozpowszechnianie metody Montessori na świecie, szkolenie nauczycieli i ustalanie standardów dla szkół Montessori.

Filozofia edukacyjna Montessori zyskała popularność w Europie na początku XX wieku. Do lat dwudziestych XX wieku szkoły Montessori istniały w kilku krajach europejskich, w tym we Francji, Niemczech i Holandii. W Stanach Zjednoczonych idee Montessori zyskały na popularności w latach 1910 i 1920. Pierwsza szkoła Montessori w Stanach Zjednoczonych została otwarta w Tarrytown w Nowym Jorku w 1911 roku. Jednak w połowie XX wieku metoda Montessori wypadła z łask w wielu częściach świata. Tradycyjne metody nauczania, z naciskiem na uczenie pamięciowe i standaryzowane testy, stały się bardziej powszechne. Spadek popularności metody Montessori był również częściowo spowodowany śmiercią jej autorki w 1952 roku.

Jednak już w latach 60-tych i 70-tych XX wieku, metoda Montessori przeżyła swój renesans w Stanach Zjednoczonych. Wpływ miały na to zmiany kulturowe i społeczne ówczesnych czasów, które doprowadziły do zainteresowania alternatywnymi metodami edukacyjnymi. Metoda Montessori była postrzegana jako skuteczny sposób na promowanie kreatywności i indywidualności u dzieci.

Zmiany nie ominęły także Azji, gdzie metoda zyskała popularność w latach 80-tych i 90-tych XX wieku. Szkoły Montessori powstawały w takich krajach jak Japonia, Korea Południowa, a nawet w Chinach. Metoda Montessori była postrzegana jako sposób na uzupełnienie tradycyjnej edukacji, kładącej nacisk na uczenie pamięciowe. W XXI wieku metoda Montessori nadal zyskuje popularność na całym świecie. Jej szkoły istnieją obecnie w ponad 100 krajach, a AMI założyło centra szkoleniowe w kilku regionach świata. Metoda Montessori została również zaadaptowana także do stosowania w szkołach publicznych. W ostatnich latach kilka okręgów szkolnych w Stanach Zjednoczonych wdrożyło tę metodę.

Co decyduje o popularności Montessori?

Jednym z powodów ciągłej popularności metody Montessori jest jej zdolność do promowania rozwoju całego dziecka. Metoda Montessori skupia się na rozwoju umiejętności społecznych, emocjonalnych i poznawczych, jak również na osiągnięciach naukowych. Metoda ta zachęca dzieci do samodzielnej pracy, krytycznego myślenia i rozwijania miłości do nauki. Innym powodem popularności metody Montessori jest jej zdolność do adaptacji do różnych kultur i systemów edukacyjnych. Metoda ta może być stosowana w różnych warunkach, od tradycyjnych sal lekcyjnych po środowiska zewnętrzne. Metoda Montessori zachęca również do korzystania z lokalnych materiałów i zasobów, co pozwala na stworzenie programu nauczania bardziej dostosowanego do kultury.

System edukacji Montessori opiera się na trzech podstawowych zasadach:

  • wolności,
  • samodyscypliny
  • i indywidualizacji.

Wolność oznacza, że dzieci powinny mieć swobodę wyboru, co chcą robić i czego chcą się nauczyć. Samodyscyplina oznacza, że dzieci powinny nauczyć się kontrolować swoje zachowanie i pracować w grupie. Indywidualizacja oznacza, że dzieci powinny być traktowane jako jednostki, a nauczanie powinno być dostosowane do ich indywidualnych potrzeb i zainteresowań.

Środowisko edukacyjne Montessori

Jednym z najważniejszych elementów metody Montessori jest odpowiednie środowisko edukacyjne. Składa się z przygotowanego i zorganizowanego zestawu materiałów dydaktycznych, w skład którego wchodzą puzzle, klocki, cyfry i litery. Materiały są zaprojektowane w taki sposób, aby pozwalać dziecku na eksplorowanie, odkrywanie i naukę w naturalny sposób, bez presji i bez kierowania przez nauczyciela. Maria Montessori opracowała zestaw materiałów, które pozwalały dzieciom uczyć się matematyki, języka i innych przedmiotów poprzez doświadczenia praktyczne.

Nie bez znaczenia w metodzie Montessori jest rola nauczyciela. Powinien działać jako obserwator i pomocnik dziecka, a nie jako instruktor. Nauczyciel Montessori nie kieruje, ale zachęca i prowadzi dziecko do samodzielnego odkrywania wiedzy. Montessori wierzyła, że dzieci powinny mieć kontrolę nad swoim procesem nauki, aby rozwijać swoje naturalne kompetencje.

Zabawki Montessori wspierają rozwój dziecka

Zabawki Montessori są integralną częścią metody edukacyjnej Marii Montessori. Zostały zaprojektowane w taki sposób, aby pomóc dzieciom rozwijać swoje umiejętności poznawcze, emocjonalne i społeczne. Montessori wierzyła, że dzieci najlepiej uczą się przez zabawę. Z tego powodu zabawki Montessori zaprojektowane są w taki sposób, aby umożliwić dzieciom naukę poprzez eksplorację i samodzielne działanie. Montessori stworzyła specjalne materiały dydaktyczne, które miały pomóc dzieciom w rozwoju różnych umiejętności. Przykładowo — jej "zestaw do pisania" składał się z małych drewnianych liter, które dziecko mogło układać, aby tworzyć słowa i zdania.

Montessori była również przeciwniczką sztywnych zasad i restrykcyjnych zasad w klasie. Uważała, że dzieci powinny mieć swobodę w swoim nauczaniu i wybierać, czego chcą się nauczyć.

Zabawki Montessori charakteryzują się prostotą i funkcjonalnością. Zwykle wykonane z naturalnych materiałów, takich jak drewno, tkaniny, skóra czy metal. Zaprojektowane są w taki sposób, aby pomóc dzieciom rozwijać swoje umiejętności manualne i poznawcze. Przykładowo, wykonane z drewna klocki, pomagają dzieciom rozwijać umiejętności matematyczne poprzez naukę liczenia, a także umiejętności motoryczne poprzez układanie i układanie kostek. Inną popularną zabawką z kategorii zabawek Montessori są drewniane puzzle. Pomagają dzieciom rozwijać umiejętności rozpoznawania kształtów i dopasowywania ich do siebie. Kolejnym przykładem są poduszki sensoryczne wykonane z różnych materiałów, takich jak flanelowe tkaniny i welur. Pomagają rozwijać dziecięce zmysły, takie jak dotyk i węch, poprzez eksplorację różnych faktur i zapachów.

Celem zabawek Montessori jest rozwijanie kreatywności, niezależności i samodzielności u dzieci. Zabawki są zaprojektowane w taki sposób, aby pomóc dzieciom rozwijać swoje umiejętności poznawcze, emocjonalne i społeczne poprzez zabawę i eksplorację. Dzięki temu dzieci uczą się samodzielności i podejmowania decyzji. Pomagają również rozwijać umiejętności społeczne, takie jak współpraca i empatia, poprzez zachęcanie do zabawy w grupie.

Zabawki Montessori w ofercie Habarri

Choć zabawki Montessori nie są nowością na polskim rynku, to jednak zdecydowaliśmy się wprowadzić je do oferty Habarri. Koncepcja tych zabawek wpisuje się w filozofię Habarri oferowania zabawek wspierających rozwój manualny, spędzania czasu bez smartfona i Internetu w gronie rodziny, bliskich i przyjaciół. Poza standardowymi tablicami Montessori z cyframi i literami, warto zwrócić uwagę na inne zabawki. Dziecko może nauczyć się korzystać z zegara dzięki zegarowi w kształcie sowy z elementami puzzle, a w nauce sznurowania butów pomogą specjalne zestawy ze sznurówkami. Zasada ich działania jest prosta. Korzystając z wyciętych elementów w kształcie owoców, warzyw lub pojazdów z odpowiednimi otworami, dziecko uczy się je łączyć sznurówkami, będącymi częścią zestawu.

Oczywiście w ofercie nie brakuje też nowych puzzli dla przedszkolaków. Zwłaszcza w podróży sprawdzą się puzzle magnetyczne w zamykanych książeczkach. Do wyboru jest dziesięć modeli o różnym poziomie trudności. W nauce cyfr pomogą specjalnie zaprojektowane puzzle z miejscami na umieszczenie odpowiedniej cyfry, a dodatkowo należy policzyć występujące tam zwierzątka. Kolejną nowością są klasyczne, drewniane klocki. Z zestawów tam pokazanych można zbudować całe miasto, do którego można dokupić odpowiednie drewniane autka, pociągi lub samolociki. Z drewna, włóczki i tkanin są wykonane zestawy figurek, składających się na mniejsze lub większe rodziny z dziadkami, rodzicami i dzieciaczkami. Aby zabawa tymi figurkami była przyjemniejsza, można do nich dokupić jeden z zestawów z drewnianymi mebelkami.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium